Herb Polski

 

 Program konferencji naukowej „Bezpieczeństwo dokumentów publicznych”

22-23 września 2025 r. Akademia Policji w Szczytnie

sala 314 Biblioteka

 

 

Pierwszy dzień konferencji – 22 września 2025 r.

 

10:00 – 11:00

Rejestracja uczestników konferencji

 

11.00-11.40

Otwarcie Konferencji naukowej pt. Bezpieczeństwo dokumentów publicznych – nadinsp. dr Agata Malasińska – Nagórny, prof. APwSz, Komendant–Rektor Akademii Policji w Szczytnie

Moderator: insp. dr inż. Michał Bukowski – Dyrektor Instytutu Służby Kryminalnej Wydziału Bezpieczeństwa i Nauk Prawnych Akademii Policji w Szczytnie

 

Wystąpienia współorganizatorów i zaproszonych gości:

 

  • Krystian Ciećka – Dyrektor Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA
  • Marek Borowski – Przewodniczący Komisji ds. Dokumentów Publicznych, Departament Spraw Obywatelskich MSWiA
  • dr Remigiusz Lewandowski – Członek Zarządu Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A.
  • Iwona Marciniak-Krawczyk – Dyrektor Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji
  • płk SG Adam Pacuk – Komendant Centrum Szkolenia Straży Granicznej w Kętrzynie

 

11:40 – 12:10

Zakończenie VI edycji studiów podyplomowych w zakresie bezpieczeństwa dokumentów publicznych rocznika 2024-2025 (powitanie słuchaczy, uroczyste wręczenie dyplomów, wspólne zdjęcie).

Wystąpienie przedstawiciela słuchaczy studiów podyplomowych w zakresie Bezpieczeństwa Dokumentów Publicznych – Robert Wojtkowski.

 

12:10 – 12:20

Przerwa kawowa

 

 12:20 – 13:40

PANEL I: Edukacja w zakresie bezpieczeństwa dokumentów publicznych

 

Moderator: insp. dr inż. Michał Bukowski – Dyrektor Instytutu Służby Kryminalnej Wydziału Bezpieczeństwa i Nauk Prawnych Akademii Policji w Szczytnie.

  • Podstawowe wyznaczniki bezpieczeństwa – prof. dr hab. Bernard Wiśniewski – Dyrektor Centrum Metodologii Badań w Naukach o Bezpieczeństwie Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej.
  • Edukacyjna rola Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. – Aleksandra Grynkiewicz – Doradca Zarządu Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. szkoleń i ekspertyz, Redaktor Naczelna kwartalnika Człowiek i Dokumenty.
  • ...kiedy najsłabszym ogniwem jest wiedza – Jacek Ciunel – Centrum Szkolenia Straży Granicznej w Kętrzynie.
  • Prawne aspekty bezpieczeństwa dokumentów publicznychdr Karolina Grenda – Wydział Operacji Morskich Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.

 

13:40 – 14:30

Przerwa obiadowa

 

14:30 – 16.30

PANEL II: Nowoczesne metody zabezpieczania dokumentów publicznych przed fałszerstwem

 

Moderator: insp. dr inż. Michał Bukowski – Dyrektor Instytutu Służby Kryminalnej Wydziału Bezpieczeństwa i Nauk Prawnych Akademii Policji w Szczytnie.

 

 

14:00 – 15:00

  • Bezpieczeństwo odręcznych podpisów w kontekście dostępności urządzeń mechaniczno-cyfrowych – Małgorzata Wójcikekspert Wydziału Badań Dokumentów i Informatyki Śledczej Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.
  • Wystąpienie przedstawiciela – Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA.
  • Pismo w ruchu – ocena płynności a rzeczywista prędkość – mgr Anna Szafrańska – Instytut Ekspertyz Sądowych im. Prof. dra Jana Sehna w Krakowie.

 

15:00 – 15:10 Przerwa kawowa

 

15:10 – 15:50

  • Rozwój zabezpieczeń phygital w dokumentach publicznych – Robert Wojtkowski – Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A.
  • Ramię w ramię z robotem, czyli o możliwościach wykorzystania AxiDraw w badaniach pisma – mgr Zuzanna Bura – Instytut Ekspertyz Sądowych, im. Prof. dra Jana Sehna w Krakowie.

 

15:50 – 16:30

  • Dyskusja – Zakończenie pierwszego dnia Konferencji naukowej pt. Bezpieczeństwo dokumentów publicznych.

 

18:00 – 19:30 Kolacja

 

 

Drugi dzień konferencji – 23 września 2025 r.

 

07:00 – 08:30 Śniadanie

 

09:00 – 13:00

 

PANEL III: Zagrożenia dot. bezpieczeństwa dokumentów publicznych i sposoby przeciwdziałania tym zagrożeniom

 

Moderator: insp. dr inż. Michał Bukowski – Dyrektor Instytutu Służby Kryminalnej Wydziału Bezpieczeństwa i Nauk Prawnych Akademii Policji w Szczytnie.

 

  • Podpis elektroniczny – bezpieczeństwo i regulacje, a praktyka obrotu – dr Piotr Lewulis – Centrum Nauk Sądowych UW, Katedra Kryminalistyki Wydział Prawa i Administracji.
  • Nowe możliwości obserwacji mikroskopowych w kryminalistyce – Adam Buczek – Technolutions Sp. z o.o.
  • Nowoczesne zabezpieczenia w PWPW S.A. Przedstawiciel Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A.

 

10:30 – 10:40 Przerwa kawowa

 

10:40 – 12:20

  • Zasady bezpiecznego przesyłania i gromadzenia dokumentów w zasobach cyberprzestrzeni – Rafał Stępień, Zarząd w Olsztynie CBZC.
  • Wykorzystanie kryptografii w zabezpieczeniu dokumentów, Mateusz Bonarek, Enigma Systemy ochrony Informacji Sp. z o.o.

 

12:20 – 13:00

  • Dyskusja – Zakończenie Konferencji naukowej pt. Bezpieczeństwo dokumentów publicznych.

 

Komitet honorowy

  • insp. Marek Boroń – Komendant Główny Policji
  • Krystian Ciećka – Dyrektor Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA
  • Maciej Lipiec – Dyrektor Departamentu Spraw Obywatelskich MSWiA
  • Zygmunt Kostkiewicz – Prezes Zarządu Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A.
  • Aleksandra Grynkiewicz – Doradca Zarządu Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. szkoleń i ekspertyz, Redaktor Naczelna kwartalnika Człowiek i Dokumenty
  • Iwona Marciniak-Krawczyk – Dyrektor Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji
  • płk SG Adam Pacuk – Komendant Centrum Szkolenia Straży Granicznej w Kętrzynie

 

 

Komitet naukowy:

  • dr Rafał Kochańczyk – Zastępca Komendanta Głównego Policji
  • dr Agata Malasińska-Nagórny, prof. APwSz – Komendant–Rektor Akademii Policji w Szczytnie
  • dr Monika Porwisz, prof. APwSz – Zastępca Komendanta–Prorektor Akademii Policji w Szczytnie
  • mł. insp. dr Agnieszka Choromańska – Prorektor ds. Rozwoju Akademii Policji w Szczytnie
  • mł. insp. dr Agnieszka Sadło–Nowak – Dziekan Wydziału Bezpieczeństwa i Nauk Prawnych Akademii Policji w Szczytnie
  • dr inż. Michał Bukowski – Dyrektor Instytutu Służby Kryminalnej Wydziału Bezpieczeństwa i Nauk Prawnych Akademii Policji w Szczytnie
  • dr hab. Bernard Wiśniewski - Dyrektor Centrum Metodologii Badań Akademii WSB
  • dr hab. Tadeusz Tomaszewski – Przewodniczący Rady Naukowej Polskiego Towarzystwa Kryminalistycznego, Kierownik Katedry Kryminalistyki Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • dr hab. Dariusz Zuba – Dyrektor Instytutu Ekspertyz Sądowych w Krakowie
  • dr hab. Mieczysław Goc, prof. UR – Prezes Polskiego Towarzystwa Kryminalistycznego
  • dr hab. Hubert Kołecki – Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • dr Remigiusz Lewandowski – Członek Zarządu Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A.
  • dr Michał Białęcki – Dyrektor Biura Kryminalnego Komendy Głównej Policji
  • dr inż. Monika Hejduk – Kierownik Zakładu Kryminalistyki i Informatyki Śledczej Instytutu Służby Kryminalnej Wydziału Bezpieczeństwa i Nauk Prawnych Akademii Policji w Szczytnie
  • dr Błażej Jewartowski – Kierownik Zakładu Studiów nad Przestępczością Instytutu Służby Kryminalnej Wydziału Bezpieczeństwa i Nauk Prawnych Akademii Policji w Szczytnie

 

Komitet organizacyjny:

  • Krzysztof Wojciechowski – starszy wykładowca Zakładu Kryminalistyki i Informatyki Śledczej Instytutu Służby Kryminalnej Wydziału Bezpieczeństwa i Nauk Prawnych Akademii Policji w Szczytnie
  • Wojciech Petniunas – instruktor Zakładu Kryminalistyki i Informatyki Śledczej Instytutu Służby Kryminalnej Wydziału Bezpieczeństwa i Nauk Prawnych Akademii Policji w Szczytnie
  • Krzysztof Prusiński – instruktor Zakładu Kryminalistyki i Informatyki Śledczej Instytutu Służby Kryminalnej Wydziału Bezpieczeństwa i Nauk Prawnych Akademii Policji w Szczytnie