Program konferencji naukowej „Bezpieczeństwo dokumentów publicznych”
22-23 września 2025 r. Akademia Policji w Szczytnie
sala 314 Biblioteka
Pierwszy dzień konferencji – 22 września 2025 r.
10:00 – 11:00
Rejestracja uczestników konferencji
11.00-11.40
Otwarcie Konferencji naukowej pt. Bezpieczeństwo dokumentów publicznych – nadinsp. dr Agata Malasińska – Nagórny, prof. APwSz, Komendant–Rektor Akademii Policji w Szczytnie
Moderator: insp. dr inż. Michał Bukowski – Dyrektor Instytutu Służby Kryminalnej Wydziału Bezpieczeństwa i Nauk Prawnych Akademii Policji w Szczytnie
Wystąpienia współorganizatorów i zaproszonych gości:
- Krystian Ciećka – Dyrektor Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA
- Marek Borowski – Przewodniczący Komisji ds. Dokumentów Publicznych, Departament Spraw Obywatelskich MSWiA
- dr Remigiusz Lewandowski – Członek Zarządu Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A.
- Iwona Marciniak-Krawczyk – Dyrektor Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji
- płk SG Adam Pacuk – Komendant Centrum Szkolenia Straży Granicznej w Kętrzynie
11:40 – 12:10
Zakończenie VI edycji studiów podyplomowych w zakresie bezpieczeństwa dokumentów publicznych rocznika 2024-2025 (powitanie słuchaczy, uroczyste wręczenie dyplomów, wspólne zdjęcie).
Wystąpienie przedstawiciela słuchaczy studiów podyplomowych w zakresie Bezpieczeństwa Dokumentów Publicznych – Robert Wojtkowski.
12:10 – 12:20
Przerwa kawowa
12:20 – 13:40
PANEL I: Edukacja w zakresie bezpieczeństwa dokumentów publicznych
Moderator: insp. dr inż. Michał Bukowski – Dyrektor Instytutu Służby Kryminalnej Wydziału Bezpieczeństwa i Nauk Prawnych Akademii Policji w Szczytnie.
- Podstawowe wyznaczniki bezpieczeństwa – prof. dr hab. Bernard Wiśniewski – Dyrektor Centrum Metodologii Badań w Naukach o Bezpieczeństwie Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej.
- Edukacyjna rola Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. – Aleksandra Grynkiewicz – Doradca Zarządu Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. szkoleń i ekspertyz, Redaktor Naczelna kwartalnika Człowiek i Dokumenty.
- ...kiedy najsłabszym ogniwem jest wiedza – Jacek Ciunel – Centrum Szkolenia Straży Granicznej w Kętrzynie.
- Prawne aspekty bezpieczeństwa dokumentów publicznych – dr Karolina Grenda – Wydział Operacji Morskich Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.
13:40 – 14:30
Przerwa obiadowa
14:30 – 16.30
PANEL II: Nowoczesne metody zabezpieczania dokumentów publicznych przed fałszerstwem
Moderator: insp. dr inż. Michał Bukowski – Dyrektor Instytutu Służby Kryminalnej Wydziału Bezpieczeństwa i Nauk Prawnych Akademii Policji w Szczytnie.
14:00 – 15:00
- Bezpieczeństwo odręcznych podpisów w kontekście dostępności urządzeń mechaniczno-cyfrowych – Małgorzata Wójcik – ekspert Wydziału Badań Dokumentów i Informatyki Śledczej Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.
- Wystąpienie przedstawiciela – Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA.
- Pismo w ruchu – ocena płynności a rzeczywista prędkość – mgr Anna Szafrańska – Instytut Ekspertyz Sądowych im. Prof. dra Jana Sehna w Krakowie.
15:00 – 15:10 Przerwa kawowa
15:10 – 15:50
- Rozwój zabezpieczeń phygital w dokumentach publicznych – Robert Wojtkowski – Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A.
- Ramię w ramię z robotem, czyli o możliwościach wykorzystania AxiDraw w badaniach pisma – mgr Zuzanna Bura – Instytut Ekspertyz Sądowych, im. Prof. dra Jana Sehna w Krakowie.
15:50 – 16:30
- Dyskusja – Zakończenie pierwszego dnia Konferencji naukowej pt. Bezpieczeństwo dokumentów publicznych.
18:00 – 19:30 Kolacja
Drugi dzień konferencji – 23 września 2025 r.
07:00 – 08:30 Śniadanie
09:00 – 13:00
PANEL III: Zagrożenia dot. bezpieczeństwa dokumentów publicznych i sposoby przeciwdziałania tym zagrożeniom
Moderator: insp. dr inż. Michał Bukowski – Dyrektor Instytutu Służby Kryminalnej Wydziału Bezpieczeństwa i Nauk Prawnych Akademii Policji w Szczytnie.
- Podpis elektroniczny – bezpieczeństwo i regulacje, a praktyka obrotu – dr Piotr Lewulis – Centrum Nauk Sądowych UW, Katedra Kryminalistyki Wydział Prawa i Administracji.
- Nowe możliwości obserwacji mikroskopowych w kryminalistyce – Adam Buczek – Technolutions Sp. z o.o.
- Nowoczesne zabezpieczenia w PWPW S.A. – Przedstawiciel Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A.
10:30 – 10:40 Przerwa kawowa
10:40 – 12:20
- Zasady bezpiecznego przesyłania i gromadzenia dokumentów w zasobach cyberprzestrzeni – Rafał Stępień, Zarząd w Olsztynie CBZC.
- Wykorzystanie kryptografii w zabezpieczeniu dokumentów, Mateusz Bonarek, Enigma Systemy ochrony Informacji Sp. z o.o.
12:20 – 13:00
- Dyskusja – Zakończenie Konferencji naukowej pt. Bezpieczeństwo dokumentów publicznych.
Komitet honorowy
- insp. Marek Boroń – Komendant Główny Policji
- Krystian Ciećka – Dyrektor Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA
- Maciej Lipiec – Dyrektor Departamentu Spraw Obywatelskich MSWiA
- Zygmunt Kostkiewicz – Prezes Zarządu Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A.
- Aleksandra Grynkiewicz – Doradca Zarządu Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. szkoleń i ekspertyz, Redaktor Naczelna kwartalnika Człowiek i Dokumenty
- Iwona Marciniak-Krawczyk – Dyrektor Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji
- płk SG Adam Pacuk – Komendant Centrum Szkolenia Straży Granicznej w Kętrzynie
Komitet naukowy:
- dr Rafał Kochańczyk – Zastępca Komendanta Głównego Policji
- dr Agata Malasińska-Nagórny, prof. APwSz – Komendant–Rektor Akademii Policji w Szczytnie
- dr Monika Porwisz, prof. APwSz – Zastępca Komendanta–Prorektor Akademii Policji w Szczytnie
- mł. insp. dr Agnieszka Choromańska – Prorektor ds. Rozwoju Akademii Policji w Szczytnie
- mł. insp. dr Agnieszka Sadło–Nowak – Dziekan Wydziału Bezpieczeństwa i Nauk Prawnych Akademii Policji w Szczytnie
- dr inż. Michał Bukowski – Dyrektor Instytutu Służby Kryminalnej Wydziału Bezpieczeństwa i Nauk Prawnych Akademii Policji w Szczytnie
- dr hab. Bernard Wiśniewski - Dyrektor Centrum Metodologii Badań Akademii WSB
- dr hab. Tadeusz Tomaszewski – Przewodniczący Rady Naukowej Polskiego Towarzystwa Kryminalistycznego, Kierownik Katedry Kryminalistyki Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
- dr hab. Dariusz Zuba – Dyrektor Instytutu Ekspertyz Sądowych w Krakowie
- dr hab. Mieczysław Goc, prof. UR – Prezes Polskiego Towarzystwa Kryminalistycznego
- dr hab. Hubert Kołecki – Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- dr Remigiusz Lewandowski – Członek Zarządu Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A.
- dr Michał Białęcki – Dyrektor Biura Kryminalnego Komendy Głównej Policji
- dr inż. Monika Hejduk – Kierownik Zakładu Kryminalistyki i Informatyki Śledczej Instytutu Służby Kryminalnej Wydziału Bezpieczeństwa i Nauk Prawnych Akademii Policji w Szczytnie
- dr Błażej Jewartowski – Kierownik Zakładu Studiów nad Przestępczością Instytutu Służby Kryminalnej Wydziału Bezpieczeństwa i Nauk Prawnych Akademii Policji w Szczytnie
Komitet organizacyjny:
- Krzysztof Wojciechowski – starszy wykładowca Zakładu Kryminalistyki i Informatyki Śledczej Instytutu Służby Kryminalnej Wydziału Bezpieczeństwa i Nauk Prawnych Akademii Policji w Szczytnie
- Wojciech Petniunas – instruktor Zakładu Kryminalistyki i Informatyki Śledczej Instytutu Służby Kryminalnej Wydziału Bezpieczeństwa i Nauk Prawnych Akademii Policji w Szczytnie
- Krzysztof Prusiński – instruktor Zakładu Kryminalistyki i Informatyki Śledczej Instytutu Służby Kryminalnej Wydziału Bezpieczeństwa i Nauk Prawnych Akademii Policji w Szczytnie